طرح تحول اقتصادی در راستای تحقق اهداف بهزیستی است


معاون سياسي و اجتماعي استانداري تهران در نشست علمي ـ كاربردي مديران بهزيستي استان تهران گفت: در دولت فعلي توجه ويژه‌اي به عدالت شده‌است و طرح تحول اقتصادي در جهت تحقق اهداف بهزيستي و اجراي عدالت است. براتلو با اشاره به موانع پيش‌روي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها اظهار داشت: متأسفانه كساني كه منافع آنها با اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها به خطر مي‌افتد به شدت نگران اجراي اين طرح هستند. وي با بيان اينكه اجراي اصل 44 قانون اساسي در سازمان‌هاي دولتي بايد به سرعت ادامه يابد افزود: بايد به مردم اعتماد كرد و تجربه نشان داده كه هرجا نيروهاي مردمي پيش قدم شده‌اند كارها با موفقيت انجام شده‌است.
در ادامه اين نشست معاون پشتيباني سازمان بهزيستي كشور طي سخناني اظهار داشت، مديران تا وقتي كه توانمندي‌هاي بخش غيردولتي را باور نداشته باشند كار واگذاري مراكز دولتي با مانع روبه رو مي‌شود. عليپور با بيان اينكه وضعيت فعلي سازمان نيازمند تجديد ساختار است گفت: براي كوچك كردن سازمان راهكاري جز واگذاري مراكز به بخش خصوصي نيست، كه بر همين اساس، كار واگذاري مراكز دولتي از سال 80 آغاز شد و تا كنون 85 درصد مجتمع‌هاي دولتي بهزيستي به بخش خصوصي واگذار شده‌است. وي افزود: تنها افزايش بودجه سازمان و استخدام نيروي انساني راهگشا نبوده و اگر مديران به دنبال افزايش رفاه و رضايتمندي كاركنان هستند بايد كوچك كردن مجموعه را در دستور كار قرار دهند.

معاون پشتيباني سازمان بهزيستي كشور در بخش ديگري از سخنانش به سند راهبردي بهزيستي اشاره داشت و گفت: بهزيستي سازمان تخصصي دانش‌مدار است و برگزاري چنين نشست‌هايي مديريت علمي و درست را به دنبال دارد. عليپور افزود: سازمان بهزيستي كشور در سال 87 نگاه ويژه‌اي به استان تهران داشته‌است به گونه‌اي كه افزايش 15 تا 20 درصدي اعتبارات اين استان براي جبران كاستي‌هاي گذشته در دستور قرار گرفت.
وي ادامه داد: در سال 83 بهزيستي استان تهران از اعتبارات ملي 37 درصد و از اعتبارات استاني 63 درصد بهره‌مند شده‌است، در حالي كه در سال 87 ميزان اعتبارات ملي اين استان 53 درصد و اعتبارات استاني نيز 47 درصد بوده‌است و تا پايان سال اعتبارات بيشتري به اين استان تعلق مي‌گيرد.
در ادامه اين نشست، مدير كل بهزيستي استان تهران به افزايش اعتبارات استان اشاره داشت و گفت: بهزيستي استان تهران با اقدامات صورت گرفته در سال جاري، با افزايش اعتبارات مواجه شده و براي مديريت سرمايه‌اي برگزاري چنين نشست‌هايي ضروري است. رستمي ادامه داد: استان تهران بالاترين آمار مددجويان را در سطح كشور دارد و اداره اين مجموعه بزرگ، نيازمند همفكري و همكاري كاركنان و مديران است. وي اشتغال مددجويان را جزء مهمترين اهداف بهزيستي دانست و گفت: بايد تمامي مراكز و معاونت‌ها به اين مهم توجه داشته‌ باشند و براي اشتغال مددجويان اقدام كنند، بيكاري اساس شكل‌گيري آسيب‌هاي اجتماعي است و تنها پرداخت مستمري راهگشا نخواهد بود. مدير كل بهزيستي استان تهران، دقت در واگذاري مراكز دولتي بهزيستي را ضروري دانست و افزود: كساني كه اداره مراكز دولتي را بر عهده مي‌گيرند بايد صلاحيت علمي، فرهنگي و عقيدتي لازم را داشته باشند و نظارت همه جانبه، تخصصي و مداوم كارشناسان بهزيستي نيز بايد صورت بگيرد.
وي در بخش ديگري از سخنانش به منظم كردن فعاليت‌هاي بهزيستي اشاره داشت و گفت: تمامي فعاليت‌هاي بهزيستي در خصوص پرداخت مستمري و خدماتي كه در بخش‌هاي مختلف صورت مي‌گيرد، بايد منظم و به موقع باشد. قابل ذكر است كه نشست علمي ـ كاربردي مديران بهزيستي استان تهران به منظور تقويت ارتباطات سازماني، بحث و تبادل نظر، پيرامون مشكلات بهزيستي در شهرستان‌ها و مراكز دولتي و مديريت علمي برنامه‌ها با حضور 150 نفر از رؤساي اداره‌هاي بهزيستي شهرستان‌ها و مديران مراكز دولتي برگزار شد. شركت كنندگان در اين نشست يك روزه استماع سخنراني‌ها و حضور در سه كارگاه تخصصي در حوزه توانبخشي، امور اجتماعي و مديريت به بحث و تبادل نظر پرداختند.