معابر و مکان‌های عمومی استان تهران مناسب سازی می شوند


با اجراي ماده 2 قانون جامع حمايت از معلولان، تمامي معابر و پروژه‌هاي عمومي استانداردهاي لازم را جهت استفاده معلولان بدست مي‌آورند. معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي استان تهران با اعلام اين خبر گفت: كميته مناسب‌سازي به دبيري معاون توانبخشي بهزيستي استان تهران، جهت حمايت از معلولان، وظيفه نظارت و ارزيابي پروژه‌ها را در سه مرحله، طراحي ، اجرا و بهره‌برداري بر عهده دارد.
حسين اميراني با اشاره به اينكه معلولان در جامعه از فرصت‌هاي مساوي بهره‌مند نيستند افزود: در حال حاضر، معلوليت علاوه بر محدوديت‌هاي جسمي و رواني به محدوديت‌هاي فيزيكي و اجتماعي هم اشاره دارد، به گونه‌اي كه شرايط محيطي با وضعيت افراد معلول كمترين انطباق را دارد. وي ادامه داد: در سه سال گذشته مهمترين وظيفه كميته مناسب سازي رفع موانع فيزيكي حضور معلولان در جامعه بوده‌است كه مناسب سازي مكان‌هاي عمومي از قبل ساخته شده و در دست احداث را پيگيري مي‌كند.
معاون امور توانبخشي بهزيستي استان تهران با اشاره به دستاوردهاي اين كميته گفت: نصب آسانسور در ايستگاه‌هاي مترو، مناسب‌سازي پايانه‌هاي مسافر بري
، فرودگاه مهر آباد و پياده‌روهاي شهر تهران از جمله نتايج عيني اجراي اين قانون بوده‌است ، ضمن اينكه تمامي طرح‌هاي زيباسازي شهرداري و پروژه‌هاي با كاربري عمومي سازمان‌ها، ابتدا بايد در كميته مناسب‌سازي از نظر رعايت استاندارهاي لازم تأييد شود.
وي افزود: در حال حاضر 70 تا 80 درصد مراكز بهزيستي استان تهران براي استفاده معلولان مناسب‌سازي شده‌اند و دستورات لازم به تمامي شهرستان‌ها جهت فعال‌سازي كميته‌هاي مناسب‌سازي ابلاغ شده است.
اميراني درباره برنامه‌هاي آينده اين كميته گفت: مناسب‌سازي منزل معلولان با همكاري ساير معاونت‌ها و دريافت اعتبار از استانداري براي مناسب‌سازي پروژه‌هاي سازمان‌ها در دستور كار قرار دارد.